duminică, 2 decembrie 2018

Oprirea Stationarea si Parcarea. Intoarcerea si mersul inapoi

OPRIREA VOLUNTARA - imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public pe o durata de cel mult 5 minute, peste aceasta durata imobilizarea se transforma in STATIONARE.

Intentia conducatorilor de autovehicule de a opri se semnalizeaza prin punerea in functiune a luminii intermitente a semnalizatoarelor cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor, inainte de efectuarea manevrei. Oprirea autovehiculelor pe partea carosabila se semnalizeaza cu lumina rosie din spate.

In localitati vehiculele oprite sau stationate voluntar pe partea carosabila, trebuie asezate cat mai aproape de marginea din dreapta a sensului de mers, paralel cu trotuarul sau axul drumului, pe un singur rand, daca printr-un mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Pe drumurile cu sens unic oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor sunt permise si pe partea stanga, daca ramane libera cel putin o banda de circulatie.

In afara localitatilor oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor se face in afara partii carosabile, iar atunci cand nu este posibil, cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axul acestuia.
- 3 puncte de penalizare pentru savarsirea urmatoarelor fapte:

1. oprirea nejustificata sau circulatia pe banda de urgenta a autostrazilor sau oprirea pe partea carosabila a drumurilor expres sau a drumurilor nationale europene (E);

- Neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt în functiune; Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor: 

a ) in zona de actiune a indicatorului “ Oprire interzisa “ si a marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;

b) pe trecerile la nivel cu cale ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m inainte si dupa acestea

c) pe poduri , pe si sub pasaje denivelate , precum si pe viaducte ;

d) in curbe si in alte locuri cu vizibilitate redusa sub 50 m ;

e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m dupa si inainte de acestea ;

f) in intersectii , inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu , precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue , iar in lipsa acestora , la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;

g) in statiile mijloacelor de transport public de persoane , precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;

h) in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila , daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse , precum si in dreptul marcajului continuu , in cazul in care conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi obligati , din aceasta cauza , sa treaca peste acest marcaj;

i) in locul in care se impiedica vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;

j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile “Drum ingustat” , “Prioritate pentru circulatia din sens invers” sau “Prioritate fata de circulatia din sens invers”

k) pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule , semnalizate ca atare;

l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de aceasta , daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;

m) pe partea carosabila a autostrazilor , a drumurilor expres si a celor nationale;

n) pe trotuar , daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor;

o) pe pistele pentru biciclete;

p) in locurile unde este interzisa depasirea


Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:

a) in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;

b) in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia “Stationarea interzisa” si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;

c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;

d) in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;

e) in pante si in rampe;

f) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Stationare alternanta”, in alta zi sau perioada decat cea permisa , ori indicatorul cu semnificatia”Zona de stationare cu durata limitata” peste durata stabilita;

Se interzice oprirea sau stationarea pe trotuar. Autoritatea competenta poate permite oprirea sau stationarea, partial sau total, a unui vehicul pe trotuar cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia numai daca ramane liber cel putin un culoar de minim 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, pentru circulatia pietonilor.

Orice vehicul care stationeaza pe timp de noapte pe partea carosabila a unui drum public, acolo unde stationarea este permisa, trebuie sa fie semnalizat cu lanterne de pozitie daca locul de stationare nu este luminat. Se interzice stationarea pe drumurile publice in timpul noptii a tractoarelor, masinilor si utilajelor agricole, remorcilor, vehiculelor cu tractiune animala ori a celor trase sau impinse cu mana.

Conducatorul care stationeaza cu autovehiculul este obligat :
- sa opreasca motorul
- sa introduca maneta intr-o treapta de viteza, ori in trapta de parcare
- sa puna in functiune dispozitivele de franare , de stationare si antifurt
- sa incuie usile

Conducatorul care stationeaza cu autovehiculul in panta sau rampa , in afara obligatiilor de stationare (mentionate mai sus ) trebuie sa blocheze rotile spre trotuar sau spre un obstacol aflat la marginea drumului.

Parcarea vehiculelor este permisa numai in locurile special destinate acestui scop , semnalizate prin indicatoare sau marcaje . In aceste locuri vehiculele vor trebui asezate unul langa altul , conducatorii lor avand obligatia sa respecte si celelalte reguli stabilite pentru stationare.




REGULI REFERITOARE LA MANEVRE

Pentru a putea intoarce vehiculul de pe un sens de mers pe celelalt prin manevrare inainte si inapoi sau prin viraj , conducatorul acestuia este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata , din spate sau din lateral nu circula in acel moment nici un vehicul .

Se interzice intoarcerea vehiculului :
a) in locurile in care este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor , cu exceptia intersectiilor ;
b) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Intoarcerea interzisa “;
c) pe marcajul pietonal;
d) in curbe si alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m ;
e) in apropierea varfurilor de rampa sau la mai putin de 50 m de o parte si de alta a acesteia ;
f) in locurile unde soliditatea drumului nu permite ;
g) pe poduri , sub poduri , in tuneluri , pe viaducte si pasaje denivelate ;
h) pe trecerile la nivel cu cale ferata sau la mai putin de 50 m de acestea ;
i) pe drumurile cu sens unic ;

Se interzice mersul inapoi cu autovehiculul :
a) in toate cazurile prevazute mai sus , cu exceptia punctului "i";
b) pe o distanta mai mare de 50 m ;
c)la iesirea din garaje , curti ori alte spatii laterale drumului .

In locurile in care mersul inapoi este permis, dar vizibilitatea in spate este impiedicata, vehiculul poate fi manevrat inapoi numai atunci cand conducatorul acestuia este dirijat de cel putin o persoana aflata in afara autovehiculului.

Persoana care dirijeaza manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligata sa se asigure ca manevra se efectueaza fara a pune in pericol siguranta participantilor la trafic. Mersul inapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare. Se recomanda dotarea autovehiculelor si cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu